EXEMPLE SPECTACULOASE

"Vorbind de experiente personale, pot sa spun ca merge. Am participat la o demonstratie realizata de Dr. Donald Schuster intr-o clasa de studenti. In trei ore am invatat alfabetul rusesc, cateva expresi de baza si 156 de cuvinte. La finalul lectie s-a dat un test la care am obtinut un punctaj de 98%. In timpul saptamani respective nu am accesat in nici un fel informatia prezentata de catre profesor si de fapt nici nu m-am gandit prea mult la ceea ce s-a intamplat in clasa; am fost ocupat cu alte activitati. O saptamana mai tarziu cineva mi-a indicat sa refac testul pe care il realizasem la clasa profesorului Schuster. Spre surprinderea mea am obtinut un punctaj de 99.5%. Alti studenti din aceeasi clasa au obtinut un rezultat similar cu al meu."

In fosta Uniune Sovietica centrele de sugestopedie sīnt un fapt curent: programele de īnvatare a limbilor straine, care folosesc īn special manualele redactate de Alexo Novacov muzician, actor si profesor, sīnt parcurse īn trei luni, patru ore pe zi, timp īn care cursantii asimileaza 6 000 unitati lexicale si structuri lingvistice, ceea ce reprezinta dublul fondului activ al unei limbi.

Īn 1969, ziarul Pravda afirma ca "este posibila īnvatarea unei limbi straine īntr-o luna". Un savant japonez anunta ca "Am īnvatat engleza īn 7 zile; franceza īn 15". Īnsusi Lozanov raporteaza ca unii subiecti pot asimila 3 000 de cuvinte pe zi (sa nu uitam ca fondul activ al vocabularului unei limbi este de 2 500 3 000 cuvinte), eficienta īnvatarii crescīnd de 5-50 de ori. Centrele de sugestopedie din Berlin si Leipzig au constatat o memorie de durata de peste 90%, cifra pe care o sustin rezultatele lui Lozanov: retine rea materialului este īn proportie de 88% dupa 6 luni si 57% dupa 22 luni. Or, dupa o īnvatare obisnuita, lucrurile stau cu totul alt fel: dupa 6 luni persoana retine 60% din tezele principale, 36% din unitatile logice si 21,5% din materialul textual, pentru ca din materialul pregatit pentru examene sa se prezinte la apel doar 20% dupa numai 15 luni!

Actualmente, sugestopedia si diferite sisteme derivate se practica pretutindeni: īn tarile fostei Uniuni Sovietice, sugestopedia se utilizeaza īn diferite centre specializate, īn universitati (numai īn Universitatea din Novosibirsk ea este folosita anual de 10 000 de studenti), īn Institutul Pedagogic de Limbi Straine din Moscova, īn armata sau de catre publicul larg (Studioul "Mosfilm" a realizat chiar un film didactic).

Dar harta sugestopediei este mult mai vasta: īn SUA exista institute si fundatii speciale, conferinte anuale (continuīnd traditia deschisa de prima Conferinta intemationala de sugestopedie, Varna, 1971), publicatii si actiuni de diseminare a metodei īn īnvatamīnt, afaceri, armata, public.

Inspirate de asemenea de alte sisteme holistice, cum este psihosinteza psihiatrului italian Roberto Assagioli, sau antropozofia lui Rudolf Steiner, institutele, metodele sau autorii europeni care fac sugestopedie/īnvatare accelerata/īnvatare rapida/superīnvatare/educatie holistica/metoda Lozanov mai pot fi identificati īn pedagogia autogenica a lui Friedrich Doncet (Germania), īn metoda lui Alfred Tomatis sau a lui Jean Coureau (Franta), īn sistemul lui Jacques de Coulon (Elvetia) sau chiar īn programul de tehnici autogene elaborat de sovieticul A.G. Odesski (1971).

Fosta URSS exporta metoda īn Africa; Ungaria si R.D. Germana cunosteau īnainte de revolutie o sugestopedie relativ autentica, iar Canada īnregistrase initial un esec rasuna tor īn urma aplicarii unei formule "dupa ureche" de sugestopedie. Īn Romānia, sugestopedia, pe care o aplica o lume īntreaga, este practic necunoscuta.